חשוב לציין שרמאות לשמה – אבנים במקום המוצר הנרכש, נדירה ביותר בסין.
מטרת בקרת האיכות היא מניעת משלוח ויציאה של סחורה פגומה או לא תקינה מהספק הסיני וכן מזעור הסיכון שבייבוא מסין. הבדיקה אינה באה כתחליף לעבודה נכונה בתהליך ברירת הספק, אישורו, אישור המוצר וכו’.
הגיון ישר (Common Sense) – הוא אחד המכשירים העיקריים של מגדיר הבדיקה ושל הבודק.
המפתח להצלחת הבדיקה הוא הגדרה ברורה של מפרט הבדיקה: מה צריך לבדוק, על מה לשים דגש מיוחד, התייחסות לנקודות תורפה ידועות ממשלוחים קודמים או על סמך ניסיון וכן מה אנו מצפים מתוצאות הבדיקה.
לרוב, אין צורך לבצע בדיקת איכות לכל המוצרים שהוזמנו אבל יש לבדוק את כל סוגי המוצרים שהוזמנו. ההחלטה על גודל הדגימה איננה שרירותית והיא תלויה במאפייני המוצר: מחיר, מורכבות, רמת תחכום, השלכות ומשמעות של מוצר פגום.
גם אחרי בדיקות רבות טובות ותקינות ייתכנו כשלים. לכן, מומלץ לא לוותר על בדיקה גם אחרי היכרות ומשלוחים רבים מאותו ספק..
בסופו של יום, אין לשכוח שאנו רוצים את הסחורה ומיד.
יש לזכור שעצם הידיעה של הספק שהסחורה עתידה להיבדק ע”י גורם חיצוני גורמת לו להקפיד יותר ולדאוג למשלוח איכותי יותר מפחד הפסילה.
בעיות עיקריות
מריחה, חוסר ארגון וסדר- “פרטץ’ “.
מייצרים הרבה ומהר ולכן מעגלים פינות.
ניסיון לחיסכון בחומר אחרי שכבר אושר המוצר. (לעיתים , אך לא רק , התאמת המוצר המסופק למחיר שנקבע אחרי התמקחות קשה).
המוצר שמגיע הוא “בערך” מבחינת סממנים חיצוניים, דוגמת : סימונים, צבע וכדומה.. החוש האסתטי של הסינים שונה משלנו – לעיתים יתווכחו שהגוון שיצא – יותר יפה , או שלא ישימו לב שהלוגו קצת בצד או עקום או גדול מדי.
חוסר עקביות – משלוח או שניים טובים, ואח”כ משלוח לא תקין.
היצרן מחליף ספקי חומרי גלם או רכיבים כדי לחסוך עלויות או כיוון שספק חומר הגלם כבר לא קיים או שאינו מייצר יותר את אותו חו”ג.
תחלופה של כוח – אדם במחלקת בקרת איכות של העסק שגורמת לכך שהעובדים החדשים במחלקה לא מכירים את המוצר למרות שיוצר בעבר.
הייצור לא מתבצע במפעל שאושר על ידינו – עקב לחץ של הזמנות היצרן מעביר את ההזמנה לקבלן משנה. התופעה נפוצה ומהווה את אחד הגורמים לייצור לא תקין שמגיע לקונה בסופו של התהליך.
חוסר מחויבות שלמה של הספק לאיכות מוצריו הנובעת מכך ש:
סין שוק של מוכרים מזה מספר שנים – מחירים עולים והביקוש רק גדל.
תרבות עסקית שלא שמה את נושא האיכות בסדר עדיפות גבוה.
אין אפשרות לתבוע ספק סיני.
אין ידע או מחויבות לביטוח אחריות מוצר/ אחריות מקצועית.
אין כמעט אשראי פתוח כך שכל הכסף בידי הספק לפני שהקונה ראה את הסחורה. הספק הסיני יודע שלא יצטרך לפצות בכסף – אם יש תקלה , ייכנס למשא ומתן על פיצוי במשלוחים הבאים שיספק.
כללים לביקורת איכות יעילה
דוגמא מאושרת סופית (Final Confirmation Sample) בידי הבודק (פיזית ולא תמונה).
תאור מפורט של המוצר כולל חלקים נסתרים.
הוראות מפורטות של הקונה (היכן לשים את הדגשים? היכן צפויות בעיות?).
שיתוף פעולה טוב (בגיבוי הלקוח) מצד הספק. מתבטא בנוכחות אנשים ממחלקת השיווק של הספק. כל העבודה הפיזית צריכה להתבצע ע”י עובדים של הספק ולא של הבודקים.
יש לתכנן את הבדיקה כך שיישאר מספיק זמן כדי שאפשר יהיה לתקן או לפסול. (אם הסחורה כבר מועמסת וצריך אותה דחוף משמעות הבדיקה יורדת).
עבודה סיסטמית של הבודק מול טבלאות מדגם וטפסי בדיקה מסודרים.
הבודק צריך להיות מצויד במצלמה דיגיטאלית טובה ובתיק הלקוח.
הבודק צריך לצלם את הסחורה וכן את כל החלקים שעלולים להיות בעייתיים, כולל אריזה וברקודים. יש לעודד את הבודק לצלם תמונות רבות ככל שניתן. כאשר יש חילוקי דעות – הדבר יכול להיות משמעותי ביותר.
הלקוח (והמשרד העורפי של הבודק) צריך להיות זמין למתן תשובות/אישורים במקום – ON LINE במידה והסחורה צריכה לצאת מיידית (המקרה הנפוץ) .
נדרש “מנוף” מול הספק – הוא אינו יכול לשלוח את הסחורה ליעדה ללא מסמך חתום על ידי חברת הבדיקה. ניתן להוסיף למסמכים הנדרשים מול מכתב האשראי גם את אישור חברת הבדיקה. כאשר העסקה מתבצעת במזומן צריך לשמור נתח מסוים לתשלום אחרי שנתקבלה הבדיקה ואושרה ע”י הלקוח.
הכנת אופציות לבדיקה מעמיקה או טכנית יותר :
התקשרות עם מעבדה זמינה, רצוי באזור המפעל, לבדוק רכיבים או את המפעל המשלח כולו .
התקשרות עם אנשי מקצוע לבדיקה טכנית ספציפית.
אפשרות לקחת מדגם ולשלוח ללקוח לבדיקה אצלו לפני יציאת המשלוח כולו.
רמת המחויבות של הבודק למזמין הבדיקה היא נושא מכריע.