הליוס סחר בינלאומי בע”מ הכתובת שלכם לרכש מסין
מאת יובל בן אבא
כללי
יש לציין שרמאות בוטה (אבנים במקום המוצר הנרכש) נדירה ביותר בייבוא מסין.
הבעיות העיקריות בבדיקות האיכות בסין הן:
1. מריחה, חוסר ארגון וסדר – “פרטץ” – מייצרים הרבה ומהר, מעגלים בפינות.
2. חיסכון בחומר אחרי שכבר אושר המוצר .
(לעיתים , אך לא רק , התאמת המוצר המסופק למחיר שנקבע אחרי התמקחות קשה ).
3. המוצר שמגיע הוא “בערך” מבחינת סממנים חיצוניים , דוגמת : סימונים ,צבע וכדומה..
הטעם של הסינים שונה משלנו – לעיתים יתווכחו שהגוון שיצא -יותר יפה , או שלא ישימו לב שהלוגו קצת בצד וקצת מכוער.
4. חוסר עקביות – משלוח או שניים טובים, ואח”כ נפילה.
5. היצרן מחליף ספקי חומרי גלם או רכיבים כדי לחסוך עלויות.
6. תחלופה גדולה של כוח–אדם במחלקת בקרת איכות של העסק.
7. חוסר מחויבות שלמה של הספק לאיכות מוצריו הנובע מכך ש :
א. סין שוק של מוכרים מזה מספר שנים – מחירים עולים והביקוש רק גדל
ב. אין אפשרות לתבוע ספק סיני.
ג. אין ידע או מחויבות לביטוח אחריות מוצר\ אחריות מקצועית.
ד. אין כמעט אשראי פתוח כך שכל הכסף בידי הספק לפני שהקונה ראה את הסחורה.
הספק הסיני יודע שלא יצטרך לפצות בכסף – אם יש תקלה , ייכנס למשא ומתן על פיצוי במשלוחים הבאים שיספק.
עשרת הדיברות לביקורת איכות יעילה :
1. דוגמא מאושרת סופית (CONFIRMATION SAMPLE) בידי הבודק .
2. תאור מפורט של המוצר.
3. הוראות מפורטות של הקונה (היכן לשים את הדגשים?היכן צפויות בעיות?)
4. שיתוף פעולה טוב (בגיבוי הלקוח) מצד הספק. מתבטא בנוכחות אנשים ממחלקת השיווק של הספק . כל העבודה הפיזית צריכה להתבצע ע”י עובדים של הספק ולא של הבודקים.
5. יש לאפשר מספיק זמן כדי שאפשר יהיה לתקן \לפסול. (אם הסחורה כבר מועמסת וצריך אותה דחוף דחוף משמעות הבדיקה יורדת)
6. עבודה סיסטמית של הבודק מול טבלאות מדגם וטפסי בדיקה מסודרים.
7. הבודק צריך להיות מצויד במצלמה דיגיטלית טובה ובתיק הלקוח.
8. הלקוח (והמשרד העורפי של הבודק) צריך להיות זמין למתן תשובות\אישורים במקום – ON LINE במידה והסחורה צריכה לצאת מיידית (המקרה הנפוץ)
9. מנוף מול הספק – אינו יכול לשלוח את הסחורה לייעדה מבלי מסמך חתום על ידי חברת הבדיקה. ניתן להוסיף למסמכים הנדרשים מול מכתב האשראי גם את אישור חברת הבדיקה. כאשר העסקה מתבצעת במזומן צריך לשמור נתח מסוים לתשלום אחרי שנתקבלה הבדיקה ואושרה ע”י הלקוח.
10. הכנת אופציות לבדיקה מעמיקה או טכנית יותר :
א. התקשרות עם מעבדה זמינה, רצוי באזור המפעל, לבדוק רכיבים או את המפעל/המשלוח כולו.
ב. התקשרות עם אנשי מקצוע לבדיקה טכנית ספציפית.
ג. אפשרות לקחת מדגם ולשלוח ללקוח לבדיקה אצלו.
הבודק:
הבודק הטוב
1. מפעיל הרבה COMMON SENSE
2. מצויד במפרט יסודי של המוצר , בטופס בדיקה עם הנחיות הלקוח ורצוי גם בדוגמא סופית מאושרת.
3. בודק קודם כל התאמה מלאה של המוצר והמשלוח כולו להזמנה – נשמע טריוויאלי אבל קריטי.
4. מקפיד לא רק על כל הקשור למוצר אלא גם על כל הקשור לסימונים ולאריזות. (לא חסרו משלוחים טובים שהמכס עיכב בגלל עבירת סימונים או שנשברו עקב אריזה קלוקלת)
5. לא מתחיל בעבודתו בלי שיתוף פעולה מלא של המפעל.
6. עובד רק בתנאים שמאפשרים בדיקה. (בעיקר בכל הנוגע לאור, מזג אויר , נגישות , מכשור טכני במידת הצורך)
לסיום , חשוב מאוד :
למה עדיפה בדיקה על ידי משרד רכש של הלקוח ולא על ידי חברת בדיקה חיצונית ובלתי מעורבת?
הקונה תמיד רוצה את הסחורה. וכמעט תמיד יש מגבלת זמן הספקה.
לפיכך מומלץ לבסס הבדיקה על בודק שנמצא בקשר אונליין רציף עם הלקוח ולא על חברות הבדיקה החיצונית הרב לאומיות (דוגמת SGS ). אלו אמנם מקצועיות מאוד אך הבודק שלהם יעזוב את שטח הבדיקה וילך לכתוב דוח שיגיע למחרת ללקוח. (שיאלץ אז לפתוח בהתכתבות עם הספק על ביצוע תיקונים ובדיקה נוספת.) לעיתים על תקלה קטנה , פתירה בקלות, יאבד הקונה שבוע –שבועיים יקרים ביותר.
בהצלחה