כורח המציאות

הליוס סחר בינלאומי בע”מ הכתובת שלכם לרכש מסין

הרצאה מאת יובל בן אבא בכנס מנהלי סחר בחברות בינלאומיות, 2007

  1. נכון להיום (ואולי זה ישתנה בשנים הקרובות) קונים או מייצרים בסין בגלל שלושת הממים: – מחיר מחיר מחיר. לא עיצוב מיוחד לא  פיתוח טכנולוגי  או מותג ולא מוצר שאין להשיגו במקום אחר. מחיר בלבד .
  2. בהשוואה לרכש במדינות מפותחות זהו תענוג מפוקפק לקנות בסין. לא לקנות בסין זה לוקסוס שעסק רציני אינו יכול להרשות לעצמו. תעשיות ועסקים איבדו את כל היתרון בעיצוב, שיווק, מיתוג וכו..משום שהתכחשו לצורך לייצר ולקנות בסין.
  3. אם עד לפני 5-10 שנים הייתה סין בעיקר מקור לייצור זול של מוצרים זולים, הרי שהיום ניתן למצוא בסין מוצרים איכותיים לא פחות ממוצר אירופי או אמריקאי.


אבל וזה אבל גדול מאוד:
 

  1. ייבוא מסין כרוך בסיכון ובמאמץ הרבה יותר גדול מאשר במקומות אחרים.
  2. רוב היצרנים הסיניים גם אם התקדמו להפליא מבחינה טכנולוגית בעשרים השנה האחרונות הרי שבכל הקשור לעיצוב תהליכים ובקרת איכות, התקדמו הרבה פחות בהיבט של יחסם המקצועי לייצוא.
  3. יצרנים רבים מצויים עדיין בסוף העידן הקומוניסטי בכל הקשור להיבטים של : שרות, אמינות, עקביות ואחריות.  
  4. זו הסיבה שנדרשת גם היום ולצערנו תידרש גם בשנים הקרובות מעורבות של גוף מסייע או משרד רכש מלא , אם רוצים לרכוש בסין באופן מקצועי.
  5. סין היא שוק של מוכרים בשנים האחרונות. פירושו של דבר , שלמרות עלייה ניכרת בתשומות (בעיקר חומרי גלם) ב-3-4 השנים האחרונות וגידול ניכר בתפוקה התעשייתית , הרי שהביקושים הענקיים , הן בשוק המקומי שצמח מאוד והן במדינות המערב שהבינו שאין ברירה, הביאו לכך שכל עליית מחירים נקלטה בקלות אצל הקונים.
  6. ברכש או ייצור בסין , במיוחד OEM, עקום הלמידה הנדרש יותר תלול וארוך מאשר ברכש דומה במדינות מפותחות. טעות גדולה שעשו קונים רבים מהמערב שהגיעו לסין בשלב מוקדם היה לסגת אחרי משבר או אכזבה ראשונית במקום ללכת את כל הדרך עד שמגיעים למוצר הרצוי באיכות הרצויה.

אנחנו בהליוס עם ניסיון של כ – 13 שנה ברכש ובייצור בסין ועם תשתית שאין לאף גורם דומה, יודעים לקרוא את המפה הסינית, להקטין את הסיכון הקשור ברכש בסין וללוות את הלקוח לכל אורך המסלול עד שיגיע ליעדו.
 
תהליך הרכש בסין:
כמו כמעט כל דבר, גם הרכש בסין מתחלק לשלושה שלבים :
 
1. איתור המקורות   (sourcing)
2. התכתבות ומשא ומתן עד להגעה למוצר הרצוי (negotiation)
3. הוצאה לפועל  (execution)
 
1. איתור המקורות :
למרות שעשוי להראות כחלק החשוב בתהליך הרכש , לצערנו בגלל אופיו של השוק הסיני , לעיתים קרובות אין זה כך . יש כיום מקורות מידע רבים אודות יצרנים סיניים , לדוגמא:
א.    הסינים משתתפים בתערוכות רבות בעולם .
ב.     מגוון עצום של תערוכות , כלליות וממוקדות שנערך בסין מידי שנה.
ג.      האינטרנט
ד.     מאגרי מידי בינלאומיים וסיניים.
ה.    חברות המתמחות ברכש בסין (דוגמת הליוס)
הצעד החשוב בתהליך איתור המקורות הוא מיון וסינון החברות שנמצאו כדי להתמקד באלו שנראות מבטיחות.
הערכת החברות מתבססת על ניסיון ועל הגדרה ברורה של פרמטרים ואיזה משקל מיוחס לכל אחד.
בצד הפרמטרים הטריוויאלים-מחיר , איכות ושירות , נסיונינו מוכיח שחשוב מאוד להוסיף פרמטר של ההתייחסות או היחס של היצרן (attitude) , ולהחליט  איזה חשיבות מייחסים לו .
אסור לשכוח ששוק היצוא הסיני הוא צעיר והתחנך רע – שנים ארוכות של שוק מוכרים וביקושים בלתי פוסקים מביאים לכך שבמקרים רבים עיסקאות עלולות ליפול בגלל ציון נמוך בתחום היחס.
 
2. התכתבות ומשא ומתן עד להגעה למוצר הרצוי (negotiation)
בשלב המו”מ צריך להסכים עם הספק על :
1. מחיר
2. תנאי תשלום
3. מועדי הספקה
 
אולם האלמנט הרביעי הוא הקריטי – הגדרה סופית של המוצר .
מחד, יתרון גדול של ייצור בסין הוא גמישות הייצור – ניתן להתאים מוצר לצרכינו בקלות מרובה.
ברם, מצד שני, הגדרה לא ממש מוחלטת וחד משמעית של כל פריטי המוצר יכולה להביא לכך שהמוצר שיתקבל יהיה שונה מהותית מזה שהוזמן למרות שייענה לשם דומה.
 
נקודות חשובות לשים לב אליהן בשלב המשא ומתן:
– כדאי להתעקש על דוגמת אישור אחרונה (final confirmation sample). זו למעשה ההגדרה הברורה ביותר של המוצר, טובה מתיאור מילולי ושימושית מאוד לבודק שיבוא מטעמכם לבדוק את הסחורה.
– חשוב לציין בהגדרת המוצר הסופית , שכל שינוי של חומר גלם או רכיבים יהיה אך ורק בהסכמת הלקוח.
– אם עובדים עם חברת בדיקה כדאי מאוד להתעקש שבתוך מכתב האשראי יצוין שצריך גם אישור חברת הבדיקה (ביחד עם שטר מטען , חשבון וכו..)
– לבנות עבור הבודק מפרט מאוד מדויק של מה נדרש והקף הבדיקה ולדאוג שהספק יבין , יקבל וישתף פעולה.
 
3. הוצאה לפועל  (execution)
חשוב לציין שאין מלאי במפעל הסיני . היכן שתמצאו מלאי פירושו שמישהו לא לקח את הסחורה מסיבה כלשהי – להיזהר!!
ברוב המפעלים אין אפילו מספיק חומר גלם ורכיבים מעבר למינימום של זמן ייצור קצר.
 
לפיכך שלבי הביצוע של הזמנה יהיו כדלקמן :
 

  1. הסכם רכש /הזמנה  (P/I) חתומים.
  2. מקדמה מועברת או מכתב אשראי נפתח.
  3. המפעל מזמין חומרי גלם ורכיבים לייצור ההזמנה  (זו אחת הסיבות שחומר גלם או רכיבים אינם עקביים – לעיתים יש לדרוש אישור כל batch  חומר גלם).
  4. ייצור ההזמנה (בהזמנות ראשונות או רגישות במיוחד יש צורך בבדיקה במהלך הייצור ולא רק בסופו)
  5. בבדיקה של המוצרים המוכנים למשלוח (עפי מפרט בדיקה ומדגם מוסכמים בין הלקוח לחברת הבדיקה). עדיף לעשות בדיקה במפעל – יותר נוח וניתן לשנות , לתקן  ולהחליף. לעיתים ההמכלה של הסחורה נעשית בנמל (בגלל תשתיות כבישים או סיבות אחרות) וקורה שיש נזק בדרך לנמל או חסרים במכולה .ניתן לפתור רק על ידי  שתי בדיקות או  ביצוע הבדיקה היחידה בנמל.
  6. הספקה

בהצלחה

בין לקוחותינו